Spirulina

Spirulina:

Doğadaki en zengin komple yüksek biyolojik değerde proteine sahiptir. Kendisine en yakın soya fasulyesinden yaklaşık 2 kat daha fazladır. Doğadaki en zengin B-12 vitaminine sahip besindir. En yakın takipçisi dana ciğerine göre 2-6 kat daha fazladır. B-12 kısaca yüksek enerji anlamına gelmektedir. Doğadaki en zengin organik demir oranına sahiptir. Ispanaktan 58 kat, dana ciğerinden 28 kat daha fazladır. Doğadaki en zengin antioxidant kaynağıdır. Başlıca sahip olduğu Antioksidantlar; vitaminler B-1 , B-5 ve B-6, Mineraller çinko , mangenezyum ve bakır, amino asitler methionine ve superantioxidant beta-carotene, vitamin E ve selenyum. Doğadaki en zengin E vitamini içeren besindir. Kendisine en yakın buğday filizinden 3 kat daha fazladır. Sentetik E vitaminine göre , Biyolojik aktivitesi %49 daha fazladır. Doğadaki en zengin Gamma Linolenic Asit (GLA) içeren besindir. En yakın Çuha Çiçeği yağından 3 kat daha yüksektir. Doğadaki en zengin klorofile sahiptir. Alfalfa ve buğday bitkisinden 5-30 kat daha fazladır.

SPİRULİANIN İÇERİĞİ:

10 gram SPIRULINAnın içerisinde bulunan, aminoasit, vitamin oranları aşağıdaki gibidir.

[IMG]

YAĞ, KALORİ VE KOLESTROL.

SPIRULINA, & 5 oranında yağ içerir. 10 gr.SPIRULINA 36 kaloridir ve hiç kolesterol içermez. Bu demektir ki SPIRULINA düşük kalorili, kolesterolsüz ve düşük yağ oranlı protein kaynağıdır.

VİTAMİNLER

Doğal Beta-Karoten ( Provit-A)
10 gr SPIRULINA, 2300 IU beta-karoten içerir. Beta karoten A vitamini öncüsüdür. İnsan vücudu sadece ihtiyaç duyduğu anda beta-karoteni A vitamine çevirir.

SPIRULINA, beta-karoten dışında antioksidan özellik taşıyan 10 çeşit karotenoid içerir. Bu karotenoid ve ksantofiller vücudun değişik alanlarında fonksiyon gösterirler ve diğer esansiyel vitaminler ve minarellerle birlikte etki ederler.
Vitamin B12 ve B-kompleks Vitaminler:

10 gram SPIRULINA, 20 mg demir bulunur. SPIRULINAnın içeriğindeki demir, insan vücudu tarafından kolaylıkla emilir.
Demir:

10 gram SPIRULINAda 10 mg demir blunur. Spirulinın içeriğindeki demir, insan vücudu tarafından kolaylıkla emilir.
Kalsiyum, Magnezyum, Çinko ve Diğer Eser Elementler:
Kalsiyum kemikler ve nöral iletim için gereklidir. Magnezyumun, vücudumuzda kalsiyum emilimini kolaylaştırmak, kan basıncını düzenlemek gibi etkileri vardır. Öte yandan insan vücudu enzim sistemlerinin fonksiyonu ve diğer fizyolojik olaylar için esansiyel minerallere ihtiyaç duyarlar. 10 gram SPIRULINA, günlük manganez ihtiyacının %25’ini, krom ihtiyacının %21’ini, selenyum ihtiyacının da % 14’ünü karşılar.

ESANSİYEL YAĞ ASİTLERİ

İnsanların günlük beslenmeyle alınan yağ asitlerine ihtiyaçları vardır. SPIRULINA, % 4-7 oranında esansiyel yağ içerir. 10 gr.SPIRULINA, başta linolenik ve gama linolenik asit olmak üzere225 mg. esansiyel yağ asidi içerir. Gammaliolenik asit, prostoglandin sentezinde kullanılır. prostoglandinlerin ise vücuda bir çok fonskiyonu vardır.

DOĞAL PİGMENTLER

Phcycocyanin:

Pigmentler, insan metabolizmasında gerekli çok sayıda enzimin sentezlenmesinde yardımcıdırlar. SPIRULINA, bu koyu rengini, güneş ışığının değişik boylarında üretilen doğal pigmentlerden alır. Phcocyanin, SPIRULINAnın yapısında demir içeren en önemli pigmentir. Bu pigment, spirulanın tüm ağırlığının, % 14’ünü oluşturur.
Klorofil: Yeşil besinlerinin genel özelliği, yüksek klorofil içermeleridir. Klorofil, temizleyen ve detoksifiye eden bitkisel besin içeriği olarak bilinir. Yeşik rengi içerdiği magnezyum iyonuna bağlıdır.
Karotenoidler: (Doğak antioksidanlar)
Spirulanın pigmentlerinden yarısı karotenlerden oluşur. Bu karotenlerden beta-karoten en iyi bilinmesiyle birlikte çok sayıda karotenoid vücudumuzun değişik bölgelerinde antioksidan etkiler gösterirler.

ENZİMLER

Enzimler, kimyasal reksiyonların katalizörleridir. Vücudumuzda binlerce enzim değişik reaksiyonlara aracılık eder. SPIRULINA da çok sayıda enzim içerir. Bunlardan biri süper oksit dismutazdır.

SPİRULİNA NEDİR?

Spirulina, mavi-yeşil algler grubuna ait mikroskobik bir yosun türüdür. İlk fotosentetik canlıların torunu olarak kabul edilir. Spirulina, doğaya son derece saygılı, dünya kaynaklarından minimum ölçüde tüketen çevreye zarar vermeyen havuzlarda üretilen bir üründür. Olgunlaşan spirulinalar, sudan süzülerek kurutulduktan sonra herhangi bir işleme tabi tutulmadan doğal haliyle, toz olarak ya da tablet haline getirilerek tüketime sunulmaktadır.

[IMG]

[IMG]

SÜPER BESİN SPİRULİNA

Spirulina, içerdiği % 65 protein oranıyla en iyi bitkisel protein kaynağıdır. Günde 3-5 gr. Spirulina günlük beta karoten, vitamin B12, vitamin B kompleks, demir, esansiyel mineraller ve gama-linolenik asit ihtiyacının tamamına yakınını karşılar.

[IMG]

[IMG]
PROTEİN VE AMİNOASİTLER

Spirulina, % 65 oranıyla herhangi bir doğal besin maddesinden çok daha fazla protein içerir. Spirulinayı, % 35 oranıyla soya fasulyesi, yine % 35 oranıyla süt tozu, % 15-25 oranıyla kırmızı et ya da balık eti, % 12 oranıyla yumurta ve % 3.2 oranıyla da süt takip eder. Proteinler, aminoasitlerden oluşur.

Esansiyel aminoasitler, insan organizması tarafından üretilmediği için dışarıdan alınmalıdır. Vücudun non-esansiyel aminoasitlere de ihtiyacı vardır. Ancak, vücut bunları sentezleyebilir. Bir protein, tüm esansiyel aminoasitleri içeriyorsa tam bir protein olarak kabul edilir.. Spirulina, tüm esansiyel aminoasitleri içerdiği için tam bir proteindir. Günlük alınan 36 gram spirulina, erişkin bir insanın tüm esansiyel aminoasit ihtiyacını karşılar.

Spirulinanın hücre duvarı mukopolisakkaritlerden oluşur, yapısında selüloz yoktur. Bu yapısal özellik, spirulinayı kolay sindirilebilir ve hazmedilebilir yapar. Bu özellik intestinal malabsorbsiyon ( emilim bozukluğu ) şikayeti olan insanlar ve yaşlılar için önemlidir.

YAĞ, KALORİ, KOLESTEROL

Spirulina, % 5 oranıyla diğer tüm protein kaynaklarından daha az yağ içerir. 10 gr. Spirulina, 36 kaloridir ve hemen hemen hiç kolesterol içermez. BU demektir ki, spirulina düşük kalorili, kolesterolsüz, düşük yağ oranlı proteindir.

VİTAMİNLER VE MİNERALLER

Doğal Beta-karoten : ( Provit- A )

Spirulina, konsantre havuçtan yaklaşık 10 kat fazla beta karoten içerir.10 gram spirulina, günlük ihtiyacın yaklaşık 4 katı kadar ( 23000 IU- 14 mg) beta karoten içerir.Yüksek dozlarda vitamin A toksik olabilir. Ancak, spirulina ve bazı bitkilerde de bulunan beta karoten güvenlidir. Çünkü, insan vücudu sadece ihtiyaç duyduğu anda beta-karoteni A vitaminine çevirir.

A vitamini, özellikle mukozalar ve görme için gerekli olan pigmentler için önemlidir.Beta-karotenin serum kolesterol düzeyini düşürücü ve kanser riskini azaltıcı bir takım etkileri vardır.

Son 20 yılda, kanser çalışmaları yapan bazı otoriteler, beta-karotenin başta akciğer, göğüs, mide, kalın bağırsak, meme ve rahim ağzı olmak üzere birçok kanser tipini önleme de etkili olduğunu ve bu kanserlere yakalanma riskini azalttığını bildirmişlerdir. Beta-karoten dışında, spirulina zengin antioksidan özellikte en az 10 çeşit karotenoid içerir. Bu karotenler ve ksantofiller vücudun değişik alanlarında fonksiyon gösterir ve diğer esansiyel vitaminler ve minerallerle birlikte etki ederler.

Vitamin B 12 ve B kompleks vitaminler :

Spirulina, doğadaki en zengin bitkisel B 12 vit. Kaynağıdır. 10 gr. Spirulina, 20 mg B 12 vitamini içerir. B12 vitamini, kırmızı kan hücrelerinin yapımaında ve sinir sistemi fonksiyonları için gereklidir. Eksikliğinde sinir dejenerasyonu ve pernizisyon anemi görülebilir.

Öte yandan, 5 gr. Spirulina, fazlasıyla tiamin, nisain ve riboflavin içerir. B6, niasin, biotin, pantotenik asit, folik asit, inositol daha düşük oranlarda bulunur.

En iyi doğal demir desteği :

Demir eksikliği özellikle kadınlar, çocuklar ve yaşlılarda sıklıkla görülür. Genellikle, kadınlar kilo verme diyetlerinde yeterli demir alamazlar ve kansızlığa bağlı olarak ortaya çıka sorunlar yaşarlar.

Demir, kırmızı kan hücreleri yapımı ve sağlıklı bir bağışıklık sistemi için şarttır.10 gr. Spirulina da 10 mg. Demir bulunur. Bu da vücudun günlük demir ihtiyacının % 55’ini karşılar. Spirulinanın demiri, hazır demir preparatlarına oranla daha iyi emilir.

Kalsiyum, magnezyum, çinko ve diğer eser elementler :

Spirulina, sütten kat kat fazla kalsiyum içerir. Kalsiyum, kemikler ve nöral iletim için gereklidir. Eksikliği özellikle yaşlı kadınlarda osteoporoza ( kemik erimesi ) yol açabilir. Spirulina da yüksek oranda magnezyum da bulunmaktadır. Magnezyumun, vücudumuzda kalsiyum emilimini kolaylaştırmak, kan basıncını düzenlemek gibi etkileri vardır. Spirulina oldukça düşük oranlarda sodyum ve iyot içerir. Bu nedenle tuzsuz diyet uygulayanlar için idealdir.

Öte yandan, insan vücudu, enzim sistemlerinin fonksiyonu ve diğer fizyolojik olaylar için esansiyel eser minerallere ihtiyaç duyarlar. Günümüz diyetinde bu eser minerallerin eksikliği oldukça yaygın olarak görülür. 10 gr. Spirulina, günlük manganez ihtiyacının % 25’ini, krom ihtiyacının % 21’ini, selenyum ihtiyacının da % 14’ünü karşılar.

ESANSİYEL YAĞ ASİTLERİ :

İnsanların, günlük beslenmeyle alınan yağ asitlerine ihtiyaçları vardır. Esansiyel yağ asitlerinin, kolesterol düzeylerinin ayarlanması ve prostoglandinlerin sentezlenmesi gibi görevleri vardır.. Spirulina, % 4-7 oranında yağ içerir. 10 gram spirulina, başta linoleik ve gamalinoleik asit olmak üzere 225 mg esansiyel yağ asiti içerir.

DOĞAL PİGMENTLER :

Phycocyanin :

Pigmentler, insan metabolizmasında gerekli çok sayıda enzimin sentezlenmesinde yardımcıdırlar. Spirulina bu koyu rengini, güneş ışığının değişik dalga boylarında üretilen doğal pigmentlerden alır. Phycocyanin, spirulinanın yapısında demir içeren en önemli pigmenttir. Bu pigment spirulinanın tüm ağırlığının % 14’ünü oluşturur.

Klorofil :

Yeşil besinlerin genel özelliği, yüksek klorofil içermeleridir. Klorofil, temizleyen ve detoksifiye eden bitkisel besin olarak bilinir. Hemoglobine benzerliği nedeniyle bazen yeşil kan olarak da adlandırılır. Yeşil rengi, içerdiği magnezyum iyonuna bağlıdır. Spirulina, % 1’lik klorofil oranıyla en yüksek klorofil içeren besinlerden biridir.

Kaynak: E.Ü . Bilim Teknoloji Uygulama ve Araştırma Merkezi.

Peki alternatifi varmıdır?

Tüm gıdalara 58 kat fark atmışken, soya fasulyesine iki kat fark atabilmiş. Bu çok uzun zaman önce yine akvaryumcu esnaf abilerimizle paylaştığımız konulardandır. Aslında tabiri caizse, ileri seviye hobicilik diyebiliriz. Zaman içerisinde bu konu üzerine yapılan fikir alış verişlerinde, paylaştığımız konu içinden çok çarpıcı tecrübeler öğrendik. Spirulinayla beslenmiş canlı yemin tüm diğer canlı yemlerden çok daha etkili olacağı yönünde fikirler gelirken, bazı tecrübeler sonucu bunu farklı, kolay, ucuz yöntemlerle aynı başarının yakalanabileceğini gördük. Akvaryum ortamında üretebilmek için akvaryumun yüksek ısı ve yüksek tuzluluk oranına sahip olmasına , yine çok önemli olan noktalardan biri ph 11 cıvarında olması eklenince, akvaryum ortamında üretilmesinin anlamsız kalacağı kanısı hakim olmuştu. Ancak bu gün artık deniz akvaryumlarında balık üretimi ve özel tatlı su balıklarının üretimi gündeme gelmeye başladı. Bu nokta bu besini ön plana çıkarmaya başlayacaktır.

Öncelikle bu değerli besini üretmek için kültür gerekli. Bu kültür ülkemizde toz halinde bulunuyor. Ancak üretmek için sıvı kültür gerekiyor ve 15 mlg 100 ytl cıvarında olduğunu öğrenmiştim o zamanlar. Tabi çok şey değişti , artık ülkemizde bu kültür belki bulunabilir.

Tabi ben konuya biraz farklı açıdan da bakıyorum. Amaç sadece balıkları beslemek olunca, alternatifinin olmasını (soya fasulyesi filizi vb… ) biraz düşünmeliyiz. Ancak konu deniz balıkları ve bazı tatlı su balık yavrularını yetiştirmek olursa, kesinlikle üzerinde durulması ve hatta üretilmesi gerektiğini düşünüyorum.

Yüksek ph isteme ihtiyacının yapısının uygun olmasından dolayı düşünüyorum. Eğer bu gerekliyse ph’ı bu seviyelere yükseltmek pek kolay olmayacaktır. Bu kültürün ve üreteceğiniz alg çeşidine göre değiştiğini düşünüyorum. Tatlı su ve tuzlu su algleri olarak değişiklik göstercektir. Bu konu şu an benim içinde çok önemli durumda. Çünkü eğer amatörce percula ve kardinal üretimi düşüncemi hayata geçirirsem, deniz akvaryumunda balık yetiştirmek için çok işe yarayacaktır. Kısaca bu türleri üretmek için bu kültür kullanılmalı ve Siprulinayı üretince ‘rotiferi’ besleyip onunlada balık yavruları beslenebilir, büyütülebilir diye düşünüyorum. Başka türlü bu çok küçük yavrular yetişirlemez diye düşünmekteyim. Zira başka yemi zaten kabul etmiyorlar.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s